Een helpende hand in moeilijke tijden

Wat te doen bij overlijden

Een overlijden komt vaak onverwacht en kan zich op elk moment voordoen. U kunt ons dan ook 7 dagen op 7, 24 uur op 24 telefonisch bereiken (011/64 80 30) om de eerste noodzakelijke afspraken te maken.

  • Eerste dient u een geneesheer te verwittigen: ieder overlijden dient door een geneesheer vastgesteld te worden.
  • U neemt contact op met ons, zo kunnen we concrete afspraken maken om de overledene naar ons funerarium over te brengen.
  • U legt eventueel nog kledij, de identiteitskaart, het rijbewijs en het huwelijksboekje van de overledene klaar.
  • Wij maken samen een afspraak om de uitvaart bij u ter plaatse of in ons uitvaartcentrum te regelen. We bespreken dan de wensen en noden aangaande de uitvaart, zoals begraving of crematie, invullen van documenten, aanvragen, drukwerken, dag van de uitvaart enz…

Nuttige links en informatie

  • Aangifte (door de uitvaartondernemer) van het overlijden bij de gemeente:
Gemeentebestuur Bree
Vrijthof 10
3960 Bree
089/84 85 14
www.bree.be
Gemeentebestuur Bocholt
Dorpstraat 16
3950 Bocholt
089/20 19 45
www.bocholt.be
Gemeentebestuur Pelt
Oude Markt 2
3900 Pelt
011/94 94 94
www.gemeentepelt.be
Gemeentebestuur Hamont-Achel
Stad 40
3930 Hamont-Achel
011/51 05 10
www.hamont-achel.be
Gemeentebestuur Peer
Zuidervest 2a
3990 Peer
011/61 07 00
www.peer.be
Gemeentebestuur Lommel
Hertog Janplein 1
3920 Lommel
011/39 97 71
www.lommel.be
Gemeentebestuur Hechtel-Eksel
Don Boscostraat 5
3940 Hechtel-Eksel
011/73 01 42
www.hechtel-eksel.be
Gemeentebestuur Balen
Vredelaan 1
2490 Balen
014/74 40 05
www.balen.be
  • Dienst burgerlijke stand,   
    Deze maakt een akte op van overlijden, noteert de manier van begraving/crematie (bij  een crematie zal een beëdigd geneesheer aangesteld worden), levert diverse toelatingen / aktes af, geeft erfrechtverklaring tot 743 euro (bij hogere bedragen kan u zich wenden tot een NOTARIS of het VREDEGERECHT).

 

  • De dienst bevolking
    Wijzigt de burgerlijke stand op uw identiteitskaart (dit binnen redelijke tijd te doen) en geeft attesten van verwantschap en gezinssamenstelling. 

 

  • De sociale dienst
    Daar kan u terecht voor het aanvragen van uw overlevingspensioen, helpt u bij het regelen van sociale vergoedingen zoals arbeidsongeval, kindergeld, beroepsziekte enz…

 

  • O.C.M.W.
    Kan u helpen door u te voorzien van pensioenvoorschotten en eventuele verdere begeleiding.

 

  • Financiële instelling
    Bij een overlijden is de financiële instelling verplicht al uw rekeningen te blokkeren. Er zullen dus vanaf dan geen rechtstreekse afname en/of betalingen via de normale weg gedaan worden (domiciliëring, bestendigde opdrachten enz..), de betalingen van facturen/rekeningen dienen tijdelijk manueel aan de financiële instelling „dienst nalatenschap” bezorgd te worden en zij zullen deze dan overmaken.
    Bij voorlegging van een erfrechtverklaring < 743 euro, afgeleverd door dienst burgerlijke stand of een akte van bekendheid voor nalatenschap > 743 euro afgeleverd door het vredegerecht of notaris, evenals bij schenkingen, testamentaire beschikking en huwelijkscontract zal de financiële instelling deze uitbetalen aan de rechtmatige erfgenaam en dienen de rekeningen van betrokkenen te worden vernietigd.

 

  • Overlijden door arbeidsongeval
    De werkgever verwittigt het fonds voor arbeidsongevallen, komt tussen in de uitvaartkosten, regelt pensioenaanvraag en verwittigt de groepsverzekeraar.

 

  • Werkzoekende
    U mag zich aanmelden bij de hulpkas voor de werklozen. Zij zal een herberekening maken en eventueel de uitkering aanpassen.

    Zij die gesyndiceerd zijn gaan het best via hun vakbond.

 

  • Mutualiteit
    Bij de mutualiteit kan je met een uittreksel van overlijden, een met voldaan getekend attest van de ondernemer samen met een bewijs van de afstamming, een eventuele overlijdenspremie ontvangen.

 

  • Het vredegerecht
    Bij een nalatenschap van meer dan 743 euro bezorgt het vredegerecht een akte van bekendheid. Indien er minderjarigen zijn, wordt een familieraad samengesteld en dient er een voogd aangeduid te worden. (enkele adressen)
Vredegerecht Pelt
Justitielaan 31
3910 Pelt
011/80 06 20

Vredegerecht Houthalen – Helchteren
Pastorijstraat 30
3530 Houthalen-Helchteren
011/49 25 00

Vredegerecht Bree
Kloosterpoort 1 
3960 Bree
089/46 23 09
Vredegerecht Mol – Geel
Molderdijk 7
2400 Mol
014/34 70 11
  • Het Notariaat
    Je kan je zaken aan een notariaat (notaris) toevertrouwen die dan alle nodige regelingen treft, hij zorgt voor akte van bekendheid, zoekt uit of er al dan niet een testament bestaat, regelt de aangifte van nalatenschap en de vereffening van de verdeling.
    www.notaris.be voor een eerste antwoord op al uw vragen. Raadpleeg het adresboek om een notaris in uw buurt te vinden.
    Adressen Notarissen noord Limburg:

Notaris Dirk Seresia
Juliaan De Vriendtstraat 23
3900 Overpelt
011/51 02 70
notaris@seresia.be

Notariaat Topff, Lopez en Lauwers
Boseind 23
3910 Pelt
011/51 01 60
info@tlnot.be

Notaris Greet Cox
Groenstraat 13
3910 Pelt
011/80 17 17
info@notariscox.be

Notariaat Jan Cloet & Nico Vanhout
Steenweg Wijchmaal 49
3990 Peer
011/61 03 33
info@notariaatpeer.be

Notaris Fransman – Daelemans
Witte Torenwal 26
3960 Bree
089/46 12 88
info@notarisfransman.be

Notaris Bart Van Der Meersch
Opitterkiezel 50
3960 Bree
089/48 07 80
info@notarisvandermeersch.be

Notaris Hilde Engels
Brugstraat 30
3950 Bocholt
089/46 42 68
Hilde.engels@notaris-engels.be

Notaris Jessy Houben
Groenstraat 28
3940 Hechtel-Eksel
011/73 43 34
Jessy.houben@belnot.be

Notaris Flemings & Jansen
Binnensingel 74
3920 Lommel
011/54 40 19
info@fjnot.be

Notaris De Backere & Knoops
Kerkplein 20-21-22
3920 Lommel
011/54 21 91
info@notdbk.be

Notaris Wendy Geusens
Stadswaag 8
3930 Hamont-Achel
011/62 19 39
Wendy.geusens@notariaatgeusens.be

Notariaat Coemans & Colaers
Hoogstraat 62
3670 Oudsbergen
011/79 40 40
notaris@notarisvnc.be

  • Ministerie van financiën : registratiekantoor
    Het registratiekantoor verwittigt de erfgenamen dat zij zich in orde dienen te brengen met de aangifte van de nalatenschap (successierechten). De aangifte van nalatenschap (successierechten) dient te gebeuren binnen de 5 maanden na het overlijden

 

  • Ministerie van verkeer
    Mocht u na een overlijden een voertuig in bezit hebben dat onder de echtgeno(o)t(e) staat ingeschreven, en wenst u dit voertuig niet zelf te besturen dient u de plaat terug te sturen naar DIV. De officiële kentekenplaat (achterplaat voorzien van de DIV reliëfstempel) dient zonder verpakking verstuurd te worden via een bpost postpunt.

    Bij het insturen van de plaat levert deze u een attest van schrapping. Dit document bezorgt u aan uw verzekeraar die dan uw verzekeringspolis kan stopzetten.

 

  • Verzekeringsmaatschappij
    Al de verzekeringen die op naam van de overledene staan dienen stopgezet of gewijzigd te worden. Autoverzekering stopt u mits het voorleggen van het afgeleverde attest van D.I.V.

    Brandverzekering, BA, familiale verzekering kunnen indien nodig van naam gewijzigd worden.

    Levensverzekeringen zoals pensioensparen, schuldsaldo verzekering, eventuele uitvaartverzekering of andere levensgebonden verzekeringen waarvan een kapitaal dient uitbetaald te worden, zullen na uitbetaling automatisch vernietigd worden.

    Af te leveren documenten: polis, uittreksel uit de overlijdensakte, bewijs van afstamming (indien er geen begunstigde is vermeld in de polis).

 

  • Wezenbijslagen
    De verhoogde bijslagen worden toegekend aan wezen waarvan de overlevende ouder niet verbonden is door een nieuw huwelijk of geen huishouden vormt.

    Op 1 februari 2020 bedraagt de wezenbijslag 368,03 euro voor het weeskind. Daarbij komt nog een leeftijdstoeslag. Als de ouder in België overlijdt dan wordt het kinderbijslagfonds daar automatisch van verwittigd door de Kruispuntbank. Zij onderzoeken dan of er recht is op de verhoogde wezenbijslag.

    Dienst Speciale Rechten
    Trierstraat 70
    1000 Brussel
    0800/35 950
    https://famiris.brussels/nl

  • Studietoelagen
    Bij het overlijden van één van de ouders zal door de dienst studietoelage gekeken worden naar het vermoedelijk inkomen van de overlevende ouder. Aan de hand van dat inkomen zal de dienst studietoelage een berekening maken.
    https://www.studietoelagen.be/

 

  • Arbeidsongeval / Beroepsziekte
    Bij een overlijden na een arbeidsongeval is er een mogelijkheid dat de nabestaanden in aanmerking kunnen komen voor een eventuele rente.

    Indien het overlijden een gevolg is van een beroepsziekte, ontvangt de weduwe of de nabestaande een attest, ingevuld door de geneesheer die het overlijden vaststelt.

    Federaal agentschap voor beroepsrisico’s (FEDRIS)
    Sterrenkundelaan 1
    1210 Brussel
    +32 2 272 20 00
    www.fedris.be

 

  • Minder – Validen
    De dienst van Minder-Validen wordt bij het overlijden op de hoogte gebracht via het rijksregister. De automatische betaling van de tegemoetkoming stopt dan automatisch.

    Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
    Directie-generaal Personen met een handicap
    Kruidtuinlaan 50 bus 150
    1000 Brussel
    0800/98 799
    handicap.belgium.be

 

  • Sociale huisvestingsmaatschappij
    Mocht u in een huurwoning van de sociale huisvestingsmaatschappij wonen dan dient u deze maatschappij te verwittigen om een eventuele huuraanpassing te bekomen

 

  • Andere mogelijke uitkeringen
    Er zijn bedrijven die speciale vergoedingen/fondsen uitkeren. Bevraag dit via de personeelsdienst van de werkgever.

 

  • rouwzorgvlaanderen.be een vrijwilligersorganisatie die emotionele steun geeft aan mensen die het overlijden van een dierbare moeten verwerken.
  • demens.nu : U vindt er een doorverwijzing het huis van de mens, die u kunnen helpen met de organisatie van een vrijzinnige humanistische afscheidsplechtigheid.
  • palliatief.be : Federatie palliatieve zorg Vlaanderen VZW
  • kerknet.be : De kerk in Vlaanderen
  • ovok.be : Ouders van een overleden kind VZW – een zelfhulpgroep voor ouders van een overleden kind.